Ko reikia kad pakeisti dviračio kamerą:
- Naujos kameros.
- Rakto nuimti dviračio ratą (pagal jūsų dviratį, tai gali būti pvz. šešiakampis ar 15 mm raktas)
- Padangos nuėmimo lopetėlių (nes ne visos padangos nusiima rankomis)
- Pompos kamerai pripūsti.
- Klijų bei lopų (klijavimo rinkinį), jeigu ketinate suklijuoti pradurtą kamerą, o ne keisti nauja.
- Muiluoto vandens. Jis palengvina padangos uždėjimą, tačiau nėra būtinas. Galima pakeisti kamerą ir jo neturint pvz. lauko sąlygomis.
Pirmiausiai norint pakeisti dviračio kamerą jums teks nuimti dviračio ratą. Jei tai galinis ratas, prieš tai padarant, pirmiausiai rekomenduoju sumažinti galines dviračio pavaras iki mažiausios žvaigždės. Taip bus lengviau ištraukti ratą iš grandinės.
Jeigu jūsų dviratis yra su vidinėmis pavaromis arba su viena pavara – greičiausiai jums teks atlaisvinti grandinę, kad ratas išsiimtų, bet pavarų mažinti dėl to nereikia. Darbų eigą keičiant galinę kamerą surašiau papunkčiui:
- Atlaisvinkite keičiamo rato ašį – dauguma ašių turi greito atveržimo mechanizmus (angl. k. quick release), kitokio tipo ašių atsukimui gali reikėti raktų (šešiakampių arba 15 mm rakto).
- Atsargiai ištraukite ratą nepamesdami jo dalių (pvz. ašies) bei atkabindami grandinę nuo galinių žvaigždžių. Saugokite galinį pavarų permetiklį, jei toks yra ant jūsų dviračio.
- Vidinių pavarų sistemoms prieš išimant ratą gali tekti nuimti permetimo mechanizmą, kuris paprastai atsiveržia šešiakampiu.
- Nuėmę ratą išleiskite orą iš kameros. Tai galite padaryti visiškai atsukdami ventilį (saugokite, kad jo nepamestumėte, nes iš kameros einantis slėgis yra gan didelis) arba nusukdami ventilio dangtelį ir atsukdami specialų antgalį oro išleidimui bei laikydami jį nuspaustą kol oras visiškai išeis.
- Nusukite žiedelį, kuris laiko ventilį stačiai ratlankio atžvilgiu, jeigu toks yra ties ratlankiu.
- Išėjus orui padangos kraštus pirštais atitraukite nuo ratlankio šonų į ratlankio centrą – tokiu būdu padanga lengviau nusiims nuo ratlankio.
- Jeigu padanga nenusiima lengvai (o tai yra gan įprasta) tuomet jums gali prireikti lopetėlių. Viena arba dviem lopetėlėmis užkabinkite kraštą ir prijunkite jas prieš špikių. Tuomet su kita lopetėle (nauja) atkabinkite kraštą, perkelkite jį per ratlankio kraštą bei slinkite lopetėlę tol kol numontuosite visą padangos kraštą. Neturint lopetėlių šią procedūrą galima bandyti atlikti pirštais. Plastikinės lopetėlės turėtų nepažeisti kameros, tačiau būna atvejų kai jos lūžta nuo spaudimo. Montuodami jokiu būdu nenaudokite aštrių daiktų, tokių kaip atsuktuvas, nes rizikuojate ne tik prakiurdyti kamerą ten kur dar ji sveika, bet ir apgadinti ratlankio kraštus, gal net ir susižeisti jus.
- Kitą padangos kraštą nuimkite pirštais be lopetėlių pagalbos.
- Dar neišėmę kameros iš padangos, parankinėmis priemonėmis arba kreidele pažymėkite tą vietą kur buvo kameros ventilis.
Greičiausiai kamerą keičiate todėl jog užvažiavę ant smailaus daikto ją pradūrėte. Tokiu atveju turbūt norėsite surasti skylę kameroje, per kurią išėjo visas oras. Suradus skylę, galima pabandyti ją užlopyti. Taip sutaupysite kelis eurus išvengdami naujos kameros pirkimo. Kaip užlopyti kamerą – pateikiu informaciją šiek tiek žemiau.
Nepamirškite jog reikia skylę surasti ne tik pačioje kameroje bet ir padangoje. Tik apžiūrėję padangą žinosite ar joje nėra įstrigusio kokio nors svetimkūnio, pvz. stiklo, varžto ar metalo. Nepašalinus kuris vėliau ir naują kamerą gali sugadinti.
Tam, kad surastumėte skylę kameroje, visų pirmą pripūskite ją oro, kad jį įgautų formą. Galite bandyti ieškoti skylutės tiesiog klausydami bei sukdami kamerą. Jeigu nepavyksta, nes skylutė labai maža – pasitelkite į pagalbą fiziką. Pasiimkite indą su vandeniu ir į jį panardinkite kamerą. Sukdami ją ratu, ieškokite kur eina oro burbulai. Kai rasite – būtent toje vietoje ir yra skylutė.
Suradę skylutės vietą, suveskite kamerą su padanga ties ventilio vieta bei pabandykite pradūrimo vietą rasti ant padangos. Tai padaryti bus nesudėtinga, jei būsite kreida pažymėję padangą ties ventiliu, taip kaip aprašyta devintame punkte. Pagal nustatytos skylės kameroje vietą – rasite padangos skylę ir ją atidžiai apžiūrėkite. Svetimkūnius, jei jų rasite, ištraukite iš padangos pirštais arba įrankių pagalba. Svarbu! Nepamirškite, kad kamera turi būti atversta ant to pačio šono kaip ir padanga.
Kamerą užlopyti nėra sudėtinga. Tačiau tam reikia turėti turėti kameros klijavimo komplektą (specialių lopų bei klijų). Tikslų kameros lopymo eigos procesą aprašo gamintojas ant pakuotės, tačiau preliminariai, kameros tvarkymo eiga tokia:
- Nuvalykite ir nusausinkite tvarkomą vietą, jei kamera nešvari.
- Kameros paviršių aplink surastą skylutę pašiauškite specialiu šiauštuku esančiu komplekte arba švitriniu popieriumi.
- Vietą patepkite klijais ir palaukite kol šie išdžiūs (paprastai džiūvimo laikas yra nurodytas ant klijų pakuotės).
- Uždėkite paruoštą lopą ir kurį laiką laikykite prispaustą.
- Vualia! Kamera užlopyta bei paruošta įdėjimui atgal į padangą.

Pasiruošę kamerą, toliau montuokite ratą uždėdami padangą ant ratlankio. Darbų eiga tokia:
- Pripūskite kamerą tiek, kad ši laikytų formą (bet nebūtų pripūsta iki galo).
- Įstatykite kamerą į padangą.
- Padangą dėkite ant ratlankio, tačiau pirmiausiai pro ratlankyje esančią skylę ventiliui, prakiškite kameros ventilį.
- Kad montavimas eitųsi lengviau – patepkite padangos kraštus muiluotu vandeniu. Tačiau šis etapas nėra būtinas.
- Uždėkite vieną padangos šoną, tai turėtų būti įmanoma padaryti pirštais.
- Antrą šoną montuoti gali būti sunkiau. Jūsų užduotis – uždėti vieną šono dalį, o po to uždėti ir priešingą iš kitos pusės. Galų galiausiai turite suvesti abi šono dalis į vieną tašką, kuris užsimontuos sunkiausiai. Jeigu nepavyksta užmontuoti paskutinės dalies pirštais – naudokite lopetėles.
- Ant kameros ventilio užsukite žiedelį, laikantį ventilį stačiai į ratlankį, jeigu toks yra komplekte prie kameros.
- Sumontavę padangos šonus prisukite pompą ir pūskite orą. Stebėkite, kad ventilis būtų stačiai ratlankiui. Orą pūskite tol, kol pripūsite maksimalų leistiną oro kiekį. Ant padangos šono visuomet rasite užrašytą maksimalų atmosferų (BAR) arba slėgio į kvadratinį colį (PSI) užrašą.
- Rankose sukdami ratą, vizualiai, patikrinkite ar padanga taisyklingai užsimontavo ant ratlankio.
- Patikrinimą sukdami ratą ir vizualiai žiūrėdami, dar kartą pakartokite kai uždėsite ratą ant dviračio. Netinkamai uždėtą padangą gali išduoti ant jos esančios atšvaitinės ar spalvotos juostelės ir pan.
- Jei pastebėjote, kad padanga užsidėjo netaisyklingai, tuomet orą išleiskite ir vėl bandykite pripūsti padangą. Antrą kartą pūsdami orą, vietas, kurios netaisyklingai užsimontavo, stipriai pagniuždykite rankomis. Jei ir tai nepadeda – panaudokite muiluotą vandenį.
- Taisyklingai sumontuotą ratą įstatykite atgal į dviratį, priveržkite varžtus ir uždėkite tai, kas buvo nuimta (pvz. ventilio dangtelis).

Važiuojant dviračiu neturėtų jaustis joks nemalonus bumsėjimas nuo galinio rato. Jeigu toks yra – greičiausiai padanga yra sumontuota netaisyklingai, dar kartą pakartokite 10-12 punktus. Jeigu važiavimo metu patikrinus viskas yra gerai – jūs pasiruošę minti toliau!
Tekstą parengė: Solveiga Dambrauskaitė-Bakutienė
Ieškote idėjų minti? Pasižvalgykite po mūsų rekomenduojamus solo dviračių maršrutus (.gpx)